'Ja, we gingen inderdaad naar de rivier. We hebben nog tijd genoeg voordat Butterbell zich ongerust gaat maken. Dus, zullen we nu gaan?'Mauwde Rainpaw. ''Oke, is goed'' fluisterde Magicpaw. Plots viel Rainpaw iets in. Wat als Magicpaw de weg helemaal niet wist, of niet naar de rivier toe wilde! Maar dat was vreemd, want ze waren Riverclankatten. Dus dat klopte niet echt. 'Hee, het lukt je echt wel! Sluit je ogen, en ruik, of luister. Het geluid van de rivier vind ik het mooiste geluid van het bos! Vandaag is er immers weinig wind, dus je zal de rivier niet kunnen horen. Maar je kan hem wel ruiken!' Rainpaw zag dat de leerling zich concentreerde. Rainpaw hadde geur van het zoete water al opgevangen, en zag dat Magicpaw het ook rook. ''Ik geloof dat ik weet waar het is!" Riep ze. Magicpaw begon in de juiste richting te lopen. Even leek het erop dat ze het geurspoor kwijt was, maar het katje herstelde zich snel. Zij aan zij liepen de leerlingen naar de rivier. Rainpaw ging zitten en snorde: 'Dat heb je goed gedaan, Magicpaw. Met zo'n reukvermogen kun je later vast een muis ruiken op 10 vossenlengstes afstand! Je kan je goed concentreren, en dat is ook belangrijk.' Rainpaw zag dat zonhoog al was gepasseerd en stond weer op. 'Ik denk dat we nu best verdergaan. Misschien kunnen we nog wat uitrusten als we Butterbell gevonden hebben.'