|
| FiredanceWarrior Goddess Lightning
WazBeer 12040 Actief Burning like embers, falling, tender, Longing for the days of no surrender, years ago.
| CAT'S PROFILEAge: 108 Moons OldGender: She-cat ♀Rank: Senior warrior |
| Onderwerp: Poweplay en onrealisme do 30 jul 2015 - 17:50 | |
|
Powerplay en Onrealisme WE'RE PART OF A STORY, PART OF A TALE. WE'RE ALL ON THIS JOURNEY, NO ONE IS TO STAY. WHERE EVER IT'S GOING. WHAT IS THE WAY? Beste leden,
Het valt me de afgelopen weken op dat er een boel mensen zijn die de regels niet helemaal begrijpen. Dit gebeurd overal wel eens, maar op het moment lijkt er een soort trend te zijn in BloodClan, je kat basically onverslaanbaar te maken. Juist als Clan die de andere Clans probeert te terroriseren is het van belang dat er eerlijk en realistisch gespeeld wordt. Wederzijds respect tussen spelers is erg belangrijk, anders wordt de Clan slechts 'irritant' en 'vervelend'.
Ik wil jullie er daarom even op wijzen wat wel kan en wat niet en houdt men zich hier niet aan, dan zal ik binnenkort stoppen met enkel waarschuwingen sturen. Gelieve het dus ook te melden als je denkt dat er iets mis gaat.
De verwondingen van een ander bepalen, hoe onduidelijk je ook mag zijn, valt onder powerplay. Je mag nooit beslissen wat een ander doet of oploopt, dat is compleet aan de speler van dat karakter. Enkel als je hier toestemming voor hebt, maar zet het dan wel even onder je post.
Fout: Firepaw sprong op de kater en zette haar scherpe tanden in zijn nek, waarna ze met haar kop schudde en zo een gapende wond creëerde. Goed: Firepaw sprong op de kater af en deed een poging op zijn rug te landen zodat ze haar tanden in zijn nek zou kunnen zinken.
Fout: De kater haalde uit naar haar oor en haalde die open. Goed: De kater haalde uit naar haar oor in een poging deze open te halen.
Bovendien is het van groot belang om de andere speler een goede kans te geven overal op te reageren. Als je met meerdere vecht is het dus niet de bedoeling helemaal over iemand heen te spammen.
Ook wordt er vaak nauwelijks gekeken naar leeftijd en ervaring die een kat misschien al heeft. Op Warrior Cats is er een zeer grote 'jonge' generatie, maar stel dat er een wat oudere tussen zit, dan wordt die net zo goed 'ingemaakt'. Dit klopt natuurlijk van geen kanten. Daarbij is het heel makkelijk om van je eigen karakter te zeggen dat die groter is, of scherpere tanden heeft, maar dit is simpelweg niet fair tegenover je tegenstander, gezien er meestal gewoon over zijn kattenbeschrijving heen wordt gelezen. Alles wat in het nadeel kan zijn voor jou, wordt maar even genegeerd.
Ook BloodClan katten raken gewond en moeten dan genezen van hun wonden. 10 vechttopics achter elkaar waar je kat flink toegetakeld wordt en dan vrolijk een 11e zoeken waar hij weer compleet gezond is, is niet realistisch.
Dan komen we op het laatste punt. Die hondentanden, die komen meestal van wat kleinere honden, zieke of zwakke honden of van een hond die niet eens dood is gegaan. No way in hell, dat jouw kat van 20 manen in zijn eentje een Siberische Husky neerhaalt, om maar een voorbeeld te geven. Bovendien gebruiken ze geen voorwerpen van mensen zoals messen om elkaar te verwonden. Er is echt een limiet aan wat je kan doen met een kat, hou je daar ook aan.
Ik kreeg er de laatste tijd veel klachten over en ik hoop dat het zal minderen. Als je niet zeker weet of iets kan of niet, dan kan je altijd eerst naar een admin stappen voordat je het uitvoert. Wij zijn er om antwoorden te geven op jullie vragen.
M.v.g, Het team (Firepaw) |
| | | Demi 143 Afwezig
| |
| Onderwerp: Re: Poweplay en onrealisme do 30 jul 2015 - 22:20 | |
| Powerplay komt op deze RPG inderdaad vaker voor dan de andere RPG's die ik heb gezien, en dan ook vooral in verband met gevechten. Ik denk dat er ook een verband ligt tussen de powerplay en het willen dat je kat onoverwinnelijk is. Vaak zijn de katten van ongeveer dezelfde leeftijd/grootte en dergelijke, en is het niet echt duidelijk wie er gaat winnen. Beide spelers willen zich dan ook vaak niet gewonnen geven. Ik denk dat het beschrijven van verwondingen van de ander ook weer een manier is om te voorkomen dat de andere speler doet alsof de aanvallen geen schade veroorzaken. Tenminste, ik kan me voorstellen dat dat zou gebeuren.
Misschien zou het een optie zijn om een soort combat-systeem te ontwikkelen voor Warrior Cats? Nou klinkt dat misschien wel een beetje ingewikkeld, maar het kan eventueel net zo makkelijk als het Awards systeem? Dat elke kat voor elk gewonnen gevecht een teken krijgt dat voor zijn of haar ervaring kan staan, en daarbij wordt tevens gelet op de leeftijd van beide katten? Het is maar een idee, maar vaak is het gewoon moeilijk om te beslissen wie het gevecht moet gaan winnen, en niet iedereen wil altijd de 'grotere' persoon zijn en verliezen. |
| | | FiredanceWarrior Goddess Lightning
WazBeer 12040 Actief Burning like embers, falling, tender, Longing for the days of no surrender, years ago.
| CAT'S PROFILEAge: 108 Moons OldGender: She-cat ♀Rank: Senior warrior |
| Onderwerp: Re: Poweplay en onrealisme do 30 jul 2015 - 22:32 | |
| Een systeem is veel te veel gedoe. Mensen moeten gewoon leren dat je niet altijd kan winnen, maar dat je ook niet altijd hoeft te verliezen. Zolang men nog enigszins respectvol is naar elkaar toe gaat dat nog wel zonder combat systeem. Het is namelijk zo dat je bij zo'n systeem als team moet gaan beoordelen wie wint en wie niet, want als je een puntje krijgt voor elk gewonnen gevecht, maar je speelt nog niet fair, dan komen we nog nergens. |
| | | Michelle 6649 Actief So many men have tried to kill me, I don’t remember all their names.
| |
| Onderwerp: Re: Poweplay en onrealisme do 30 jul 2015 - 23:53 | |
| Persoonlijk vind ik dat er prima gekeken kan worden door de speler zelf wat wel en niet kan. Ik heb geleerd om op een manier te schrijven waarop het mogelijk is voor de andere speler om te bepalen of er wel of niet wonden komen en deze manier vind ik zelf erg fijn. Ik kan me er vreselijk aan irriteren als er powerplay voorkomt bij bijvoorbeeld een gevecht. Zeker omdat ik juist zo let op mijn eigen powerplay en er ook op let of mijn karakters niet overpowerd zijn. Niet alle karakters kunnen simpelweg even sterk zijn en het is scheinbaar iets heel raars als je jouw karakter ook zwaktes geeft. Normaal maakt het mij niet zo uit maar als er bijv. iemand tegenover Butterstar staat die haar naar de grond werkt of verwondingen toebrengt zonder mijn toestemming irriteert dat toch behoorlijk gezien ze niet voor niets een leader is. Mensen moeten gewoon eens goed naar hun eigen post gaan kijken en leren wat wel en niet kan. Zoals Waz al zegt. Respect hebben voor elkaar maar dat lijkt soms heel ver te vinden.. |
| | | Annemeike 353
| |
| Onderwerp: Re: Poweplay en onrealisme vr 31 jul 2015 - 3:17 | |
| Mag ik ook een kleine aanvulling geven op het gedeelte 'onrealisme'? Wat mij ook heel erg vaak opvalt is dat als BloodClan of Rogue katten extreem slecht moeten overkomen, dat er bij de ouders nog wel eens staat dat de kat die heeft vermoordt. Hoewel, vaak zijn die katten jonger dan 12 Moons of net iets ouder. Nu kan ik niet zeggen dat ik dit nooit heb gedaan in het verleden, maar ik heb me voorgehouden dat niet meer te doen. Ik snap dat het een makkelijke manier is om ervoor te zorgen dat je geen ouders hoeft te zoeken of om je kat slecht te laten lijken, maar erg realistisch lijkt het me niet echt. Als iemand anders de katten vermoordt, ok, maar zelf? Een kat in de leer kan onmogelijk beide ouders ombrengen. Vaak hebben die katten ook een hechte band met hun ouders, aangezien die een van de enigen zijn die voor hen zullen opkomen in hun jonge jaren. Maar goed, misschien is dit eerder iets persoonlijks?
Nu is het zeker weten iets van een jaar geleden dat ik zelf een gevecht heb geRP'ed, maar ik begrijp wel wat hier wordt gezegd. Ik heb topics bekeken en af en toe heb ik het er wel in teruggevonden. Verder heb ik niet veel te zeggen, het meeste is al gezegd door de andere commenters. |
| | | Laura de benenkauwer||AKA cyber 25 Actief
| |
| Onderwerp: Re: Poweplay en onrealisme vr 31 jul 2015 - 11:34 | |
| Hier ben ik het helemaal mee eens, ik moet eerlijk toegeven dat ik vroeger veel powerplayde. Vooral als newbie dan natuurlijk en in het begin van mijn rpg-jaren. Nu let ik er zelf steeds harder op dat het niet meer voorkomt, tenzij dat ik het eerder overlegd heb met de speler via bv pm. Cyber heeft al veel gevechten gewonnen, meestal van jongeren katten. Maar ook al een heleboel verloren zoals tegen Tallshadow en Bonepaw (Ripa) of tegen Brat of die ene keer dat hij een clan binnenviel en door Whitelion is aangevallen. Cyber heeft al erge wonden toegebracht maar is zelf ook al gedeeltelijk verlamd aan zijn buik en heeft weinig ruikvermogen door Bonepaw(Ripa) dus ik hou het zo realistisch mogenlijk als ik kan en de tegenstander van Cyber het toelaat. Waar ik me dan erg aan erger is als er iemand is met een bloodclankat van 12 maanden die plots schijnt een kater van 5 jaar vol levenservaring aan te kunnen met gemak. Cybers ouders is hij verloren aan een ongeluk en zelfmoord, dus wel een beetje vermenselijkt maar tenminste niet helemaal onrealistich. Ik hoop echt dat door dit bericht, deze waarschuwing, de mensen wat wakker worden geschudt en zeker de newbies het lezen. |
| | | FiredanceWarrior Goddess Lightning
WazBeer 12040 Actief Burning like embers, falling, tender, Longing for the days of no surrender, years ago.
| CAT'S PROFILEAge: 108 Moons OldGender: She-cat ♀Rank: Senior warrior |
| Onderwerp: Re: Poweplay en onrealisme vr 31 jul 2015 - 12:13 | |
| Wat jij zegt, Annemeike, klopt inderdaad. BloodClan is de 'slechte' Clan, maar heel veel mensen begrijpen niet zo goed wat een 'slecht' karakter spelen echt inhoudt. Dit neemt vele vormen aan en het is niet zo dat je kat enkel slecht is als je dat constant aangeeft, iedereen aanvliegt, je ouders zelf heb vermoord en alle gevechten wint. Nee, katten in BloodClan horen net zo veel variatie te hebben. De één is gewoon getraumatiseerd en bang, vecht daarom voor Claw. De ander is misschien gewend om iemand te dienen en zoekt dat op in BC. De een maakt rotzooi met woorden, de ander dood wel eens iemand. Goed en slecht zijn eigenlijk hele zwartwitte termen die snel misbruikt worden om maar zo veel mogelijk aanzien voor je kat te creëeren, terwijl ik uit ervaring weet dat degenen die een echt ingewikkeld karakter bespelen en waarbij elke daad een bepaalde reden heeft, toch echt de favorieten zijn onder veel RPGers. Bovendien ben je er zelf meer tevreden mee als je zo'n character goed in stand weet te houden op een realistische manier, geloof me ik heb ervaring. |
| | | Jamie 807 Actief "Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light;
I have loved the stars too fondly to be fearful of the night."
| CAT'S PROFILEAge: AgelessGender: Tomcat ♂Rank: Senior Warrior | Carnation Killer |
| Onderwerp: Re: Poweplay en onrealisme vr 31 jul 2015 - 12:52 | |
| Waar ik ook iets mee heb is verwondingen :'3 In het ene topic zijn ze ernstig gewond, in het andere lopen ze weer vrolijk rond en is alles weer goed. Even hoe ik het voor me zie als een kat gewond raakt; Je kat raakt gewond, bijvoorbeeld een diepe snee of beet. Dan gaan ze naar de Med. Cat en mogen daar gaan liggen. De MC maakt de wond waarschijnlijk eerst schoon met een nat stuk mos. Want je kat is niet gewond geraakt en meteen weg gegaan, hij heeft zijn gevecht af moeten maken en toen het hele eind naar het kamp terug maken. Dan heb je een iets schonere bloedende wond. Met vocht opnemende bladeren neem je het overvloedige bloed weg en dan een plantenmengels voor bloedstolling. Dan spinrag zodat alles blijft zitten. Ga er niet vanuit dat een moesje van planten comfortabel op je open vleeswond ligt, het gaat pijn doen en steken. Dan krijgen ze papaver tegen de pijn, maar je grote sterke warrior is niet pijnvrij door een stel zaadjes. Waarschijnlijk word hij er gewoon suf van en zal veel slapen om op kracht te komen. De MC zal vaak de wond moet verversen en het plantenmoesje weghalen en schoonmaken, tot de wond uiteindelijk vanzelf dicht tot een litteken. Daarna zal de gewonde nog vaak terug moeten komen om de wond te inspecteren en als het echt koud is zal hij er nog last van hebben. De bezoekjes kunnen gewoon buiten de rpg gebeuren maar het is logisch dat het in nog enkele topics vermeld word dat ze er vandaan komen of dat de wond nog in de weg zit.
Bij buitenclanners gaat het nog moeilijker. Je kat heeft waarschijnlijk wel wat basis kennis om niet dood te gaan maar die wond word vast niet netjes verzorgd. In Bloodclan kunnen de ex-clankatten wel wat dingen aanwijzen maar of je de juiste dingen pakt met de juiste proporties is iets anders. Je kan er goed vanaf komen maar het kan zijn dat de wond gaat ontsteken en je er koorts van krijgt. Misschien zelfs wildvlees als je het verkeerd behandeld. Ik snap dat je weer snel weer op weg wilt met je kant maar denk eraan dat het gevoelig is en irriteert. Vooral als het nog vers is :'3
Even iets waar ik tegenaan loop met Aceje (A) |
| | | | Onderwerp: Re: Poweplay en onrealisme | |
| |
| | | |
| Permissies van dit forum: | Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
| |
| |
| |