Wat een softies zeg! Hé, als het echt te erg wordt, kan je beter iemand die volwassen is erbij betrekken, bij die pestkoppen. Van pesten krijg je meestal vreselijke neigingen. Die moet je ontlopen. Misschien moet je eens met een betrouwbaar iemand van school praten, of je gaat bij je vriendenkring staan. Als je bij een stuk of tien mensen staat, wordt de kans steeds kleiner dat die pestkoppen je pesten. Veel succes!
Ik heb ook examens gehad - waarschijnlijk iedereen van de site zo'n beetje - en het beste is om 's morgens, vlak voor je examens, niks meer na te kijken. Geloof me, als je dan alles gaat nakijken, ga je dingen veel te veel door de war halen. Je kunt beter 's avonds nog even blokken en je eventueel laten overhoren door je ouders, dan dat je 's morgens als een gek je papieren nog even doorleest.
Als je er tranen van in je ogen krijgt, van wat er vandaag gebeurd is, dan zou ik echt genoodzaakt zijn om hulp te halen. Misschien is het beter als je iemand hierin betrekt. Niet je vriendin of zo, of je vrienden, maar iemand waarvan je weet dat die je niet laat zitten en die er ook echt wat tegen doet. Blijf desnoods bij een leraar in de buurt als je die pestkoppen ziet. Oké, het klinkt soft, maar het kan helpen! Succes!