|
|
74 Actief
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 16:27 | |
| - antwoorden:
x Een zwarte kat die drager is van chocolade Bb x Een beige (fawn) kat b'b'dd x Een chocolade kat die drager is van Dilution bb Dd x Een zwarte kat die niks draagt BB
om eerlijk te zijn denk ik dat ik enkel de laatste juist heb :'3
Laatst aangepast door Shadecore op za 1 nov 2014 - 17:05; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| |
Lilith † 87 Actief
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 16:49 | |
| - Antwoorden:
x Een zwarte kat die drager is van chocolade:: Bb x Een beige (fawn) kat: b'b' Dd x Een chocolade kat die drager is van Dilution: Bb dd x Een zwarte kat die niks draagt: BB
xD dit is leuk. |
|
| |
Quinty 1869 Afwezig
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 17:59 | |
| - Antwoorden >:
1) Bb 2) b'b dd 3) bb' Dd 4) BB DD
Biologie bijschaven, dit was mn lievelingsonderwerp xD
Laatst aangepast door Icyrose op za 1 nov 2014 - 20:54; in totaal 1 keer bewerkt |
|
| |
Sean 3462 Actief and as he was the black canvas, they drew stars and a moon to make him a glorious night
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 19:50 | |
| - Antwoorden:
- Bb DD - bb' dd - bb Dd - BB DD
{Wist niet zeker of je ook bij dragers van geen delution ook het laatste deel erbij moest zetten, heb het toch gedaan x3}
|
|
| |
564 Actief
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 20:53 | |
| - antwoorden les 1:
x Een zwarte kat die drager is van chocolade Bb DD x Een beige (fawn) kat b'b' dd x Een chocolade kat die drager is van Dilution bb Dd x Een zwarte kat die niks draagt BB DD
misschien kan je je lessen in de beginpost in een spoiler ofzo zetten, zijn ze net wat makkelijker te vinden scheeld een topic doorzoeken |
|
| |
Cynthia 917 Afwezig
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 21:02 | |
| Ik ga het maar weer opfrissen, kijken of ik het nog kan beter gezegdxD - Spoiler:
x Een zwarte kat die drager is van chocolade Bb DD/Dd
x Een beige (fawn) kat b'b' dd
x Een chocolade kat die drager is van Dilution bb/bb' Dd
x Een zwarte kat die niks draagt BB DD
|
|
| |
Miss Pettyfer 4632 Actief
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 21:05 | |
| *kruist vingers* here goes - opdr 1:
1. Bb 2. b'b' dd 3. bb Dd 4. BB
|
|
| |
☙Emma☙ 17101 Actief "Never gonna give you up, never gonna let you down"
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 22:55 | |
| Let's see (: - Spoiler:
x Een zwarte kat die drager is van chocolade Bb x Een beige (fawn) kat b'b' dd x Een chocolade kat die drager is van Dilution bb Dd x Een zwarte kat die niks draagt BB
|
|
| |
456 Afwezig
| |
| Onderwerp: Re: Genetics za 1 nov 2014 - 23:12 | |
| - My answers:
x Bb x b'b' - dd x bb of bb' - Dd x BB of Bb' of Bb Benieuwd naar de antwoorden >D |
|
| |
Babs 1452
| |
| Onderwerp: Re: Genetics zo 2 nov 2014 - 11:24 | |
| Oké, laat ik maar met les twee beginnen. c: Als eerste beginnen we met de antwoorden van de vragen van de vorige les:
- Een zwarte kat die drager is van chocolade:
Bb DD (Dd is mogelijk, in dat geval is het drager van dilution)
- Een beige (fawn) kat:
b'b' dd
- Een chocolade kat die drager is van Dilution:
bb Dd (bb' is ook mogelijk, in dat geval drager van Cinnamon)
- Een zwarte kat die niks draagt:
BB DD Wat me heel erg is opgevallen, is dat als er niks gedragen werd bij Dilution, dat heel erg veel die hebben weggelaten. Dit moet je niet doen. De DD heeft ook betekenis. (; Jullie lieten immers niet de BB weg toen de kat niks droeg. c: Voor de rest hebben een aantal mensen toen ik niks zei over drager of niet de meerdere mogelijkheden ingevoegd. Dit is niet fout en dat mag altijd. Als je niks weet van de ouders van de katten, dan kan het altijd zorgen voor meer interessante kleuren combinaties. c:
Litters voorspellen We gaan nu langzaam een stapje verder met het voorspellen van een nestje. De andere genen komen later. (; Voor nu houden we het dus bij het B gen en het D gen. Als een kat kittens krijgt, krijgen deze kittens van beide ouders één van de twee genen uit hun genen paren. Dus, een kitten met een BB DD moeder en een bb dd vader krijgt deze genen mee: Bb Dd. Deze kitten zal dus zwart zijn en chocolade en dilution dragen.
Hoe werkt dit dan? Als je het lastig vind om voor te stellen, kun je het in een zeker Punnett Square (Een soort kruisingstabel) zetten. Dit ziet er ongeveer zo uit:
In het geval van deze square is het met bananen gedaan. Je hebt het dominante gen Y wat voor gele bananen zorgt. Verder heb je het recessieve gen y wat voor groene bananen zorgt. Als je deze twee bananen kruist (Zie tabel), heb je de kans dat je yy bananen krijgt (recessieve y van de gele banaan, y van de groene banaan) of dat je Yy bananen krijgt (Dominante Y van de gele banaan, y van de groene banaan). Hetzelfde werkt voor kittens, behalve dat je nu geen tros bananen hebt, maar dat je kittens hebt. Later zullen we zien dat kleuren van kittens ook nog geslachtsafhankelijk zijn, maar dat laten we voor nu buiten beschouwing.
Voorbeeld Stel, je hebt een lilac moeder en een cinnamon vader die dilution draagt. Eerst zoek je de genotypes uit. Deze zijn als volgt: Moeder: bb dd (bb' mogelijk, indien niet genoemd, mag je hier vanuit gaan) Vader: b'b' Dd
Als we nu gaan kijken naar de Punnett Squares:
Aangezien ik van kleurtjes houd, ben ik ervan uitgegaan dat mama ook cinnamon draagt. Hieruit kan ik de volgende genotypes opmaken voor de kittens: bb' Dd: Chocolate (Drager van cinnamon + dilution) bb' dd: Lilac (Drager van cinnamon) b'b' Dd: Cinnamon (Drager van dilution) b'b' dd: Fawn (Draagt niks)
Als ik ervan uit was gegaan dat mama geen cinnamon droeg, dan was alleen chocolate en lilac mogelijk, maar dan waren ze wel altijd dragers geweest van cinnamon. Geen zorgen, op het gegeven moment heb je die squares niet meer nodig. Ik gebruik ze meestal niet meer, maar om overzicht te creëren is het makkelijk om zo'n square te maken als je net begint.
Dus, mijn antwoord zou zijn:
- Antwoord:
Mogelijke kleuren van de kittens: Chocolate, Lilac, Cinnamon en Fawn
De opdrachten Jullie opdracht voorbeeld hebben jullie daar boven al gehad. Ik wil graag dat jullie de kittens voorspellen voor twee katten. Bij de eerste 2 geef ik het genotype erbij, de laatste is lastiger en krijgen jullie alleen beschrijving van de kleuren. Dan mogen jullie zelf weten waar jullie vanuit gaan qua genotype. (; Zet alles weer netjes in een spoiler!
x Zwarte moeder (BB Dd) x Blauwe vader (BB dd) x Chocolade moeder (bb' Dd) x Zwarte vader (Bb Dd) x Fawn moeder x Zwarte vader
Succes! |
|
| |
Quinty 39 Actief
| |
| Onderwerp: Re: Genetics zo 2 nov 2014 - 11:41 | |
| - Antwoorden (A):
1) BB Dd & BB dd 2) bb Dd // bb DD // bb dd // Bb Dd // Bb DD // Bb dd // Bb' Dd // Bb' dd // Bb' DD 3) BB DD x b'b' dd = Bb' Dd
|
|
| |
Aiméeeeeeee 1371 Actief I was born to die
Like everyone on earth
But I want to be the reason
You fulfilled your purpose
| |
| Onderwerp: Re: Genetics zo 2 nov 2014 - 11:44 | |
| Ik sluit me hierbij aan. Altijd handig om te weten.
Opzich haal ik wel goede cijfers op erfelijkheid,al let ik nooit op bij bio... |
|
| |
Cynthia 917 Afwezig
| |
| Onderwerp: Re: Genetics zo 2 nov 2014 - 11:50 | |
| Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik het in het Engels heb gedaan, want dat ben ik gewend. - Spoiler:
x Zwarte moeder (BB Dd) x Blauwe vader (BB dd) Kittens: Black and Blue
x Chocolade moeder (bb' Dd) x Zwarte vader (Bb Dd) Kittens: Black, Chocolate, Blue and Lilac
x Fawn moeder x Zwarte vader Kittens: Black, Chocolate, Cinnamon, Blue, Fawn and Lilac
|
|
| |
74 Actief
| |
| Onderwerp: Re: Genetics zo 2 nov 2014 - 12:10 | |
| - hopelijk heb ik het juist :'3:
x Zwarte moeder (BB Dd) x Blauwe vader (BB dd) BB Dd BB dd
x Chocolade moeder (bb' Dd) x Zwarte vader (Bb Dd) bb Dd bb DD bb dd Bb' Dd Bb' DD Bb' dd Bb Dd Bb DD Bb dd x Fawn moeder x Zwarte vader b'b' dd x BB DD(zet het er even voor de duidelijkheid bij) b'B dD
|
|
| |
☙Emma☙ 17101 Actief "Never gonna give you up, never gonna let you down"
| |
| Onderwerp: Re: Genetics zo 2 nov 2014 - 13:39 | |
| - Spoiler:
x Zwarte moeder (BB Dd) x Blauwe vader (BB dd) Mogelijke kleuren kittens: Zwart (mogelijk drager Chocolate), Blauw
x Chocolade moeder (bb' Dd) x Zwarte vader (Bb Dd) Mogelijke kleuren kittens: Chocolate (mogelijk drager van Cinnamon) Zwart (drager van cinnamon/chocolate), Lilac, Blauw
x Fawn moeder x Zwarte vader Genotype ouders: b'b' dd - Bb Dd Mogelijke kleuren kittens: Zwart (drager Cinnamon) Chocolate (drager Cinnamon) Lilac, Blauw
|
|
| |
Daanz 550 Actief
| |
| Onderwerp: Re: Genetics zo 2 nov 2014 - 17:18 | |
| - Antwoorden:
x Zwarte moeder (BB Dd) x Blauwe vader (BB dd) BB Db BB dd
x Chocolade moeder (bb' Dd) x Zwarte vader (Bb Dd) Bb dd - Bb DD - Bb Dd bb' dd - bb' DD - bb' Dd Bb' dd - Bb' DD - Bb' Dd
x Fawn moeder x Zwarte vader (moeder b'b' dd & vader BB DD) b'b' dd - b'b' Dd - b'b' DD Bb' dd - Bd' Dd - Bd' DD BB dd - BB Dd - BB DD
Wauwie x'D |
|
| |
Jeltje 103 Afwezig
| |
| Onderwerp: Re: Genetics zo 2 nov 2014 - 19:08 | |
| - Mijn antwoorden::
1. BB Dd = Zwart, drager van dilution BB dd = Blauw, draagt niets BB Dd = Zwart, drager van dilution BB dd = Blauw, draagt niets 2. Bb DD = Zwart, drager van chocolate Bb' Dd = Zwart, drager van cinnamon en dilution <-- is dat dan drager van fawn? bb Dd = Chocolate, drager van dilution bb' dd = Lilac, drager van cinnamon 3. (ik heb omdat ik meer kleurtjes wilde niet BB maar Bb' gedaan bij de pappie c: ) Bb' Dd = Zwart, drager van cinnamon en dilution Bb' Dd = Zwart, drager van cinnamon en dilution b'b' Dd = Cinnamon, drager van dilution b'b' Dd = Cinnamon, drager van dilution
Zowee die laatste vind ik wel moeilijk, hopelijk heb ik ze wel goed ;3
|
|
| |
| Onderwerp: Re: Genetics | |
| |
|
| |
|